
Så.. etter mitt innlegg om sjiraffen så var neste dyr på listen piggsvin! Så ene tingen var heter det piggsvin eller pinnsvin? For mangen retter på meg når jeg sier piggsvin. Hmm. Så denne gangen lot jeg wikipedia finne svaret!
Radioprogrammet Språkteigen på nrk mener pigg er nynorsk, og pinn bokmål. Samlaget sin «Nynorsk ordliste» foretrekker da også piggversjonen. Eventuelt kan man si «bustyvel» fra det norrøne bustígull, ifølge ordlisten. Ifølge zoologiske navnelister heter det piggsvin etter som det er pigger dyrene har på ryggen og ikke pinner.
HAHA! Nettopp piggsvin! Så kommer mitt neste spørsmål. Lager piggsvin lyd!? Denne gangen lar jeg sabima finne svaret.
Når piggsvinet blir truet ruller det seg sammen som en ball slik at piggene gir beskyttelse mot fiender. I mange tilfeller vil piggsvinet forsøke å løpe i skjul under en stein, en lav terrasse eller bygning der større dyr ikke kommer til. En tredje forsvarsadferd er at piggsvinet 'fryser' og utstøter et høyt, uhyggelig skrik.
Altså aha! Piggsvin lager lyd ifra seg! Jeg som trodde de bare tuslet stille rundt.. Vel vel, det var da enda godt og vite at de ikke er helt stum.


41 kommentarer:
Jeg sier også piggsvin! Og takk for kommentaren, forresten :-)
Har alltid sagt pinnsvin jeg... Men da lærte jeg noe nytt i dag også:) De er veldig søte!
I "Gøy på landet" heter det pinnsvin. Strikkepinnsvin hvis jeg ikke tar helt feil. Men de er jo utrolig nusselige da. Jeg innbiller meg at de liker melk og småkaker :-)
piggsvin it is he he
de er kjempesøte. Jeg fant en slik da jeg sjanglet hjem fra fest for et par helger siden. Vurderte sterkt å ta den med meg hjem, men på øyemål så jeg at den neppe fikk plass i clutchvesken - dessuten kom jeg til å tenke på at
a) den sikkert satt pris på å være der den var, den hadde kanskje til og med familie der
b) at samboeren min sikkert ville sette pris på om jeg ikke tok med meg et piggsvin hjem fra byen.
Haha, man finner svar på alt på internett! :P Selv sier jeg pinnsvin, men når man sier det mange ganger virker det bare merkeli... :P
hehe.. så artig:) er jo et nydelig dyr da, husker første gang jeg så et.. var livredd jeg:P
Herlige piggsvin <3
jeg sier pinn! hah;) men så utrolig sweeet. det heter kanskje pigg???? hah
Piggsvin ofc! Det sier jo seg selv pg.a piggene. Steike jeg var smart da jeg var lita mao. : D
Så klart de lager lyd! Såsøte :D
Der lærte jeg noe nytt i dag også:) De er litt dumme, som ruller seg sammen når det kommer bil da, litt synd... Men at de lagde lyd, det visste jeg ikke:)
Åh, sååå søt også da <3
piggsvin er søtere enn det meste. og! jeg vet veldig godt at de lager lyd. herrregud. jeg har fortsatt traumer! var en grevling som SPISTE på et piggsvin utenfor vinduet mitt. flaks at broren min fortsatt bodde hjemme da og kunne redde situasjonen. stakars piggsvinet måtte tas livet av med en spade for å slippe å lide. dyrenes verden er brutal
Jeg har hørt at de har laget lyd, haha..Holder du ett der? Så søtt det var :)
HAHA, konge! :D Nå vet jeg det om piggsvin også ;) hihi. Piggsvin er jo kjempe søte, men skikkelig rare! Tror faktisk aldri jeg har sett ett piggsvin in real life!
JA, Tyskland er ett veldig fint land! :) Mye fint å se på og oppleve! hehe.
Takk for fin kommentar, og jeg skal selvfølgelig fortsette å lese bloggen din :D :D
Å herregud, så søt den var :)
hm, så mye jeg lærer av å lese bloggene dine!
jeg sier da piggsvin iallefall x)
Jeg sier også piggsvin, hehe :P;)
Piggsviner er så søøte:)
Det heter piggsvin, men jeg også sier pinnsvin. Vet ikke hvorfor egentlig, bare dårlig vane I guess :p
eg seie piggsvin,
aww, dei e jo bare så søøøte. vi har dei i hagen kvert år.
Aaaaw piggsviner er søte!
Aaaaw piggsviner er søte!
Haham, jeg digger de !
Såklart sier jeg piggsvin! Jeg vil også holde et!
Piggsvin! Definetly! De er så søte haha
Jeg sier piggsvin, hehe :) vet ikke om det er ritkig :) alle retter på meg hele tiden, så I dont know!
så utrolig nydelig :D
Jeg sier piggsvin, men skriver også nynorsk til vanlig daaa:) De er så søte!
hehe.. Jeg sier piggsvin! De er utrolig søøøte!
de er søte!
haha, elsker piggsvin!
Jeg sier også piggsvin!!!
haha, jeg tror jeg sier pinnsvin faktisk.. men da vet jeg hvertfall at det egentlig er feil av meg. jeg har hørt dem lage en sånn lyd, den er litt ekkel faktisk, litt skummel !
Åååååhhh søteste jeg har sett!!
Det hete PIGGSVIN :D
Herlig innlegg! Pinnsvin er så skjønne! (jepp, jeg uttaler og skriver det feil :) )
Jeg er faktisk usikker hva jeg kaller dem.. Hm.. :P
jeg sier pinnsvin. og jeg elsker dem. et av de søteste dyrene loves it!
Haha, de er så søøøte!! Jeg vil ha en slik :)
De som skriver nynorsk får heller si piggsvin og så kan vi andre (flertallet) som skriver BOKMÅL si PINNSVIN..
De på bondelandet er jo som regel nynorsk så for deg er piggsvin da!
Legg inn en kommentar