Oh God, jeg føler jeg bare må forklare igjen hvorfor jeg er så fascinert av hippier.. Folk spør meg hele tiden hva som er så fascinerende med de, jeg kan sitte og google alt som har med hippier og gjøre, stilen, musikken fra 60-70 tallet osv.. kan sitte og se på bilder fra den tiden like... for ever! Så hva er vel bedre enn og la wikipedia forklare saken for dere!
Hippiebevegelsen var en ungdoms- og protestbevegelse som vokste frem på midten av 1960-tallet som en viderutvikling av beat-generasjonen i USA. Tilhengerene av bevegelsen ble kalt hippier eller blomsterbarn og protesterte mot det materialistiske samfunnets fokus på forbruk. Hippiebevegelsen var både en politisk og kulturell alternativbevegelse med en mer eller mindre tydelige ideer og stiluttrykk. For mange var rockemusikk, dop og en friere livsstil uavhengig av gamle tradisjoner særlig viktig.
Begrepet «hippie» kom fra det engelske ordet «hip». Dette var amerikansk beatnikslang for en person som var «med i tiden». Ordet hippie opptrer i Jack Kerouacs roman På kjøret (On The Road) fra 1957.
Ett av kjennetegnene for hippiene var at de var imot den materielle grådigheten i samfunnet og at de ikke stolte på etablerte sannheter fra foreldregenerasjonen. Hippiene var ikkevoldelige og antimilitaristiske. Deres motto var: «Make love, not war». Derfor var Vietnamkrigen et symbol på det de var imot. Nettopp denne antimilitarismen var en av grunnene til at hippiene gikk med langt hår og dermed markerte at de var i opposisjon til de kortklipte amerikanske soldatene. Det lange håret var et symbol slik blomsten var det, og derfor ble hippiene også kalt for blomsterbarn. Guttene gikk gjerne barbent og eide en kassegitar. Jentene gikk med blomster i håret og rundt halsen.
Hippiebevegelsen ble en protest som besto av nedstrippede, sminkeløse mennesker som verdsatte det opprinnelige mennesket og naturen rundt. Hippiebevgelsen var også utgangspunktet for omfattende kulturell og kunstnerisk nyskaping, spesielt innen musikk, men også innen billedkunst, litteratur, film, tegneserier og alle mulige hybrider av disse, ofte beskrevet som undergrunnsstil eller underground.Kilde: wikipedia



Photo: Aggy (me!)


7 kommentarer:
Den bilen var, for å bruke et uttrykk jeg aldri bruker: lulz. Men koselig.
Du er fascinert av en viktig og bra bevegelse da:) Hadde folket vært slik i dag så kanskje ikke vi hadde vært så materialistiske.
Liker bloggen din:)
dessuten er jo hippie stilen en utrolig comfy stil:)
jeg er kanskje ikke så heftig bitt av basillen som du er, men jeg syns d er interessant:)
Nå er intervjuet ditt ute på min blogg :)
peace and love!
jeg digger hippier jeg også!
Herlig! Alt var bedre før.
Legg inn en kommentar