søndag 1. februar 2009

I Believe




Jeg går ofte rundt med et lite gull kors rundt halsen min, av den grunn fordi jeg er katolikk, og ikke fordi det en god stund har vært så inn og gå med kors smykker rundt halsen. Jeg er rett og slett katolikk av den grunn fordi mamma kommer fra Polen og Polen er et katolsk land. Jeg er katolikk og halv polsk og stolt av det. Jeg tror på at det fins en Gud.

Og kan gjerne føre til dette med konfirmasjon, jeg valgte og konfirmere meg i katolsk kirke i Bergen, men jeg ser at mangen velger og konfirmere seg kristlig selv om de ikke tror noe særlig på Gud, men mest for pengene og gavene sin skyld? Hæææ!? Bare meg som ikke skjønner dette?

Går du med kors? Isåfall hvorfor?





Når jeg er inne på smykke snakkeriet haha, så har jeg fått en fin mini 'skattekiste' av mamma som hun brukte når hun var mindre og ha sine smykker i, jeg vil nok tro at både bestemor og oldemor har brukt denne i sin tid til sine smykkerier. Jeg elsker denne, den er passe stor, rødt støff inni og itillegg fikk jeg kjempe mangen fine smykker av mamma som og var hennes. Masse perler i forskjellige farger : )

81 kommentarer:

Benedicte sa...

Jeg elsker smykker!!!:D Fin ting og gå rundt med kors for de som liker det:)

sv: tusen takk for det:) Neste cup (ikke kamp:P) kommer til og bli spennende! gleder meg;)

therese kristina sa...

Så koslig med 'skattekiste' med alle smykka sine oppi :)

Anonym sa...

jeg går ikke med kors, og er ikke religiøs... Men har konfirmert meg i kirken da. :)

Malin Cecilia sa...

Jeg har et gullkors, men bruker jeg aldri. Det fikk jeg fordi jeg låvte bestomoren min å konfirmere meg kristlig da jeg var liten.Man skal holde det man lover:)

Kult at du er polsk. Var faktisk i Polen for første gang i september. Nydelig plass:)

Anonym sa...

Går ikke med kors nei.

Hanne sa...

Så fin skattekiste, ekstra gøy at den har vart gjennom generasjoner!

Maria Helene Nilsen sa...

Mamma er faktisk katolikk, men resten av familien er kristen. Jeg er fortsatt litt usikker på mine meninger og standpunkt når det kommer til religion og sånt. Men jeg setter iallefal veldig pris på alle tradisjonene som kommer med kristendommen. Så går jeg jo faktisk på ei kristen privat skole også.

Jeanette sa...

Jeg syns det er veldig fint med kors, men jeg går ikke med det fordi jeg ikke helt vet hvor jeg står når det kommer til religion. Syns det er feil å bruke kors om man ikke tror!

Elin sa...

Jeg elsker perlesmykker (:

Tonje Holm sa...

SV: Ingen burger slår sesamburgeren :-D

Anne Marthe sa...

Bruker ikke kors selv :)

Frk.Jakobsen sa...

Bruker ikke kors selv, men er fint å se andre bruker det særlig når det er en mening bak det :)
Så atrig å få smykkeskrin som har gått i genrasjonener :p

Sv: Da er du flink å lage header om du lagde din i pain, jeg kan ikke sånt jeg. Du ser min, ser jo ut som en 7 åring har laged den jo :p

Frk.Jakobsen sa...

Sv: men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal bare få klippet ut hode feks. Jeg er ikke no mester på paint asså :p
Sant det at det er innleggene som teller, men headeren gir jo første inntrykket da :)
Liker din blogg også!

VEDIS KRISTINE sa...

stiiiligt ;D

Jorunn sa...

Så fin den var...

Jeg gikk med kors før, jeg er kristen enda, for all del, og jeg konfirmerte meg i Kristkirken i Bergen. Men jeg har valgt å ikke ville leve 100% for Gud. Dette høres kanskje fryktelig rart ut, men det ligger en lang historie bak.
Jeg har derfor valgt å ikke gå med kors før jeg finner mer ut av troen min på en måte... ;)
Jeg er ikke fan at feks. borgerlig konfirmasjon, fordi konfirmasjon er en kristen ting, det har med Gud å gjøre, ikke lære ungdommer å ta kondom på banan og få betalt for det!

Andressa sa...

Veldig fint smykke;D
Jeg fikk et veldig fint kors smykke til bursdagen min, men det ble ødelagt. Jeg er også katolikk:)

Helene sa...

Smykker med krusifiks er fint :)

Ingrid Marie sa...

Kjempe fint kors da:) Det er kjempe stilig syns jeg. Den kisten var kjempe søt:)

Anonym sa...

Jeg har uendelig mange smykker, men ingen kors. Grunnen til det er rett og slett på at jeg ikke tror på Gud. Føler at det blir litt dobbeltmoralsk å gå med kors da. Pent er det så klart, men det blir feil for meg. :)

AlexandraEi sa...

Så kjekt med et smykkeskrin som er så personlig! Det var kjempe fint! Synes det er teidt at folk konfirmerer seg pga pengene

yiqin; sa...

I am so jealous! I want to have that much jewellery!!!

sve sa...

På grunn av foreldrene! Tror det er ytterst få som hadde konfirmert seg i kirka om foreldrene ikke hadde vært her. Mine foreldre ville at vi (meg og søsknene mine) skulle konfirmere oss i kirka pga. tradisjon osv.

De aller fleste har overhodet igen kristne verdier i livet. De går ikke i kirka, de ber ikke, de tror ikke på noe av det bibelen eller kristendommen står for, de har ikke et kristent livssyn. Likevel får de ungene sine til å konfirmere seg i kirka og likevel er de medlem i statsskirken. Skjønner det ikke jeg.

Beate sa...

Jeg bruker ikke kors daglig, men jeg tar det på av og til, når jeg føler at jeg trenger det. Jeg bruker kors fordi jeg er kristen, og fordi jeg tror.

Anonym sa...

Jeg bruker kors innimellom, dette fordi jeg liker tanken på at det finnes en der oppe :) Er kristen.

Angela.I.D sa...

fine kors.
jeg bruker det fordi jeg synes det er fint og så er jeg kristen og jeg tror på Gud.

Camilla sa...

Jeg går nok ikke med kors nei:) Vet egentlig ikke om jeg tror på Jesus, Gud ellernoe..

Cecilie sa...

hehe, ja de e tøffe;P Kosta 350 kroner på uff! :o

har nesten lik kiste som den på bildene, bare mini hehe.

Anonym sa...

Skjønner hva du mener! Jeg er ikke kristien og komfimerte meg borgelig!=) Jeg blir mildt sagt provosert over de som bare konfirmerer seg og ikke tenker noe over hva de gjør!
Så fint at du er stolt over hvem du er!=)

Ariella sa...

Så fint smykkeskrin! jeg går ikke med kors, men jeg går med davidstjerne av og til fordi jeg er jødisk. Jeg er helt enig med deg at det er teit å gå med kors eller noennoe annet religiøst symbol om man ikke er religiøs.

Anonym sa...

Så fint smykkeskrinet var!
Eg er ikkje kristen, katolikk eller noko anna og går derfor ikkje med kors.

Anonym sa...

Så stilig liten kiste. Gøy med gamle ting. :)

Line. sa...

Kjempe fint smykke :) bra du er stolt av det.
Jeg konfirmimerte meg i kirken, selvom jeg ikke er særlig kristen. Men det hadde INGENTING med penger å gjøre i det hele tatt. Tror ikke det hadde gjort noen forskjell om jeg hadde konfa meg borgerlig.

Anonym sa...

Jeg har noen kors, men har ikke brukt de så mye da. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om det egentlig.. Har komfirmert meg kristlig da. Men er faktisk ikke helt sikker på hva jeg tror.. Finner vel mer ut av det etter hvert:)
Korsene har jeg i alle fall brukt forde de betyr mye for meg, fordi jeg har arvet de. Det ene har gått igjen i flere generasjoner, så det er jo fint:)

Tuppene sa...

Utrolig stilig kiste du har fått deg! Morsomt at den har gått i generasjoner også. Jeg har ingen kors i smykkebeholdningen min. Jeg er konfirmert osv, men er ikke særlig troende.

Karoline sa...

Jeg går ikke med kors. Er ateist, og tror såvidt på spøkelser:p Men kult at du er katolikk,interessant!
Nydelig kiste:)

Lise Marie sa...

Eg bruker kors fordi eg e kristen og trur på Gud. Er ikke alltid eg har det på men korset betyr mye for meg fordi eg fikk det av lillebroren min te konfirmasjonen. Og det va og gjennom konfe tiden eg blei kristen. Så eg går ofte med kors! Kristen og stolt av det ^^

Unknown sa...

Bruker halssmykker av og til, men ikke kors. Har et "Police"-smykke som jeg liker godt.

Anonym sa...

jeg har ikke et kors smykke:)

Christina sa...

Jeg kan gå med kors, fordi jeg syntes det er fint =) Ikke på grunn av noe særlig tro, jeg tror på karma! og mer på buddismen enn kristendommen egentlig. Selv om teoretisk sett så er jeg jo kristen, siden jeg er døpt i kirken og blablabla. Men det er så mye DUMT syntes jeg, som står skrevet og alt slik. Så karma funker nok best. what goes around comes around.

Tina sa...

Går som regel ikke med kors. Fordi jeg er ikke kristen. Har skjedd noen ganger hvis jeg har funnet noen fine smykker, men det er sjeldent. Siden det blir jo litt feil.

victoria sa...

Heldig du. Jeg konfirmerte meg ikke, fordi jeg tror ikke på noe som helst. Og jeg syntes det er bare tøv å konfirmere seg pga penger, tjen dine egne penger istendenfor å kreve fra andre. Sier bare jeg og det gjorde jeg.

AK sa...

Jeg går aldri med kors, men det er fordi jeg ikke er religiøs av noen slag. Jeg tror ikke på Gud, men har respekt for de som gjør det. På grunn av det konfirmerte jeg med borgelig, mens på grunn av tradisjonen, som jeg synes er veldig fin men har blitt mer og mer om penger osv.

Anonym sa...

Så fin blogg du har! :D Legger deg til på bloggkoll jeg. Kanskje du vil legge til meg også? :D

Anonym sa...

Så fin blogg du har! :D Legger deg til på bloggkoll jeg. Kanskje du vil legge til meg også? :D

Anonym sa...

fint smykke :]
og ja, foreldrefellen kan jeg se hundre ganger til uten å bli lei.. napa var nydelig!

Nina sa...

sv. du kan sikkert finne den på nettet hvis du ikke får sett den på dvd! :P det er en veldig bra film! flott smykke! har to kors smykker, tror på gud også.
fint smykke skrinn.

annikken sa...

Så fin kista og smykkene var:D
Jeg går ikke med kors og nesten ikke andre smykker heller;)

Mammabenti sa...

jeggår ikke med kors nej, bruker ikke smykker så ofte egentlig.

Cecilie sa...

Jeg går av og til med kors fordi jeg er kristen (protestant), og syns det er hyklersk å gå med kors hvis man er ateist.

silje sa...

jeg tror ikke på gud. Men har full respekt for at folk tror, så lenge de ikke skal overtale meg til det;)
Men jeg syns hvem som helst kan gå med kors uansett hva de tror.

Malina sa...

Det var fint da :) jeg går ikke med kors.

Vilde sa...

Så fin <3

Lina sa...

Jeg går med kors fordi jeg er kristen. Har et fint kors som jeg kjøpte da jeg var i Roma, det ligner veldig på det på de øverste bildene dine. Ellers har jeg et nydelig gullkors som jeg fikk av noen venninner som kjøpte det i Kamerun:)

Enig i at det er tull å konfirmere seg pga pengene, konfirmasjon burde være noe for de som tror på Gud..

Elines verden sa...

fint smykke :)
selv går jeg ikke med kors

Hilðe sa...

Eg går ikkje med kors, men eg har eit tru, von og kjærleik-smykke som eg brukar i blant.

Er ikkje heilt sikker på kva eg trur på. Det finnest så mykje elende i verda.

MagnusQtie sa...

Jeg tror ikke jeg er kristen, så går aldri med kors.
Hva er en katolikks syn på homofile?

Elise sa...

Jeg går ikke med kors, men er konfirmert kristlig! Pengene og gavene man får på konfirmasjonen børr man egentlig se på som en slags bonus...

Anonym sa...

Eg har et gullkors, men eg går ikkje så masse med det.eg går ikkje så masse med smykker egentlig..
men eg kjem fra ein kristen familie. slags pinsemenighet familien min hører til, så vi hører ikkje til statskirka då, dermed har eg ikkje konfirmert meg. eg har aldri hatt ein personlig tru. eg trur på gud, engler, himmel, helvete, demoner osv.. eg trur på bønn. eg e heilt enig i at det e idiotisk å konfirmere seg kristelig bare for penger og tull, mange som gjør det uten at dei trur.. syns det e rart..

Rebekka sa...

JEG UTFORDRER DEG
- Gå til Mine Bilder/mapper
- Velg den 6. mappen
- Finn det 6. bildet
- Sett bildet på bloggen og skriv litt om det
- Inviter 6 nye og link til dem. Gi dem beskjed om utfordringen.

Eri sa...

Hello there,
I came across your blog and enjoyed it.
Please come and visit mine too!
It's a fashion blog with outfits and blurbs inspired by Portobello Road, London.
I hope you enjoy it!

Malin sa...

kjempe fint smykke. : )

Irene sa...

jeg går ikke med kors :p men elsker smykker! :D

I dreamed a dream sa...

jeg konfimerte (vet ikke hvordan det skrives en gang :S haha) meg borgelig. mamma og dem sa jeg fikk velge sev, fordi jeg ikke tror på noe gud. jeg fikk penger og slikt fordiom :) de brydde seg ikke om jeg gjorde det kristlig eller borgelig, jeg var gammel nok til å velge selv :) og det er jeg enig i. du skal ikke bruke penger for at barna dine skal gjøre noe DU vil dem skal gjøre.

Vel, jeg gikk med kors i 14 års aldere, ikke fordi det var in eller noe, jeg synes bare kors er fint :) hehe men nei går ikke med det. år skjeldent med smykker

1 sa...

Siden jeg ikke er kristen eller noe sånt, så syns jeg det blir feil å gå med kors, så nei..

Agnes. sa...

Tusen takk! :D

Eri sa...

Hello Agy,
Thanks ever so much for visiting me !!! I hope you have enjoyed my blog and I look forward to keep in touch with you.
Take care

Jeanette sa...

Fint kors :)

Helene sa...

ah, det er saa herlig aa faa slike skatter... !! h
heldiggrisen..!

Marta sa...

jeg går ikke med kors fordeom jeg er kristen.. Skikkelig fin kiste:)

Madeleine sa...

Ønsker meg veldig et sølvkors :)

Janne Natalie sa...

Går ikke så ofte med kors egentlig, men er personlig kristen.
Når jeg ble konfirmert var jeg veldig i tvil når det kom til tro. Wicca var mye mer spennende syntes jeg da, så jeg konfirmerte meg mest fordi alle i klassen skulle egentlig.

Nugget sa...

et stk utfordring til deg, jippi!

Anonym sa...

veldig bra blogg! Jeg går ikke med smykker med kors, fordi jeg ikke er kristen ;)

Karoline sa...

åh..elsk på smykker<3

Anonym sa...

Like før jeg dro fra slekta i Filippinene fikk jeg et armbånd med kors. Bruker det av og til og minnene henger på <3

Noen aning om når OTH 6 kommer ut?

Anonym sa...

Sv: Hehe, da er vi hvertfall enige!

Jeg har aldri gått med kors for å være ærlig, selvom jeg innerst inne tror litt på at det finnes en Gud.

Anonym sa...

Korset ditt va skikkelig fint! Eg går me kors hele tia.. Ikke fordi eg prøve å være in, men fordi det korset betyr veldig mye for meg ..

Anonym sa...

Fint smykke ^^ Jeg likte det! Samme med smykkeskrinet du har fått, så søtt! :)

Men det med konfirmasjon må jeg si min erfaring på: Jeg er kristen, og konfirmerte meg av den grunn at jeg har veldig kristen mormor, og søskene mine konfirmerte seg. Jeg konfirmerte meg kristlig selv om jeg ikke tror på gud. Den gangen gjorde jeg det meste som de før meg i familien hadde gjort, og jeg tenkte at det å konfirmere seg kristlig var det rette å gjøre. Jeg er døpt og er vant med kirken, så hvorfor ikke? :)
Og for min del hadde ikke pengene og gavene noe som helst å si, det er tåplig å konfirmere seg bare for at man vil ha penger og gaver!

Anonym sa...

Jeg synes kors er utrolig flotte, og misunner de som kan gå med rosekrans, jeg gjør det ikke selv nettopp fordi det ville blitt så dumt om jeg gjorde det fordi jeg ikke er kristen. Vet om endel som ikke er kristne som går med det, og det synes jeg er litt teit, siden det er et religiøst symbol.

Når det gjelder å konfirmere seg i kirken uten å være kristen så skjønner jeg ikke et heller. Det ville aldri falt meg inn, nettopp fordi jeg ikke tror på det. Det blir jo feil.

Anonym sa...

Jeg har et smykkekors, men det går jeg kun med fordi jeg synes det er fint, ikke fordi det er mote, eller fordi jeg er troende. Jeg er ateist, og tror ikke på gud.

Malene sa...

Wow, stilig at du tar opp den tråden! E kristen sjøl, og det hende eg går med kors...

Sjølv konfirmerte eg meg i kirken
( selv om eg ikkje var kristen på denne tiden) Det va ikkje mine foreldre som tvingte meg.( har ikkje ein kristen familie) Det e jo "tradisjon" å konfirmere seg i kirka... Men Jesus bygge ikkje på tradisjoner, han bygge på sannhet og kjærlighet. Det kan være ein fin ordning for å lære mer om kristendommen, men sjølv syns eg ofte det har ein motsatt effekt... I og med at de fleste møte opp på konfirmantundervisningen med attituden om at dette e no drit og jesus e rubbish... I tillegg til at man e midt i fjortissperioden... Borgerlig konfirmasjon syns eg og kan være ganske bra! Bare at det ikkje burde hete konfirmasjon.. Dette "kurset" e derimot fullspekka med masse ting som eg meine e heilt relative og dei undervise i ting som ein faktisk finn i bibelen. viktige saker om korleis vi som mennesker bør behandle hverandre osv... Den kristne konfirmasjonen burde vert i 10. kl (valfritt) og den borgerlige kunne vert eit valgfrit alternativ i 9.kl... eller noe:P *high five for lang komentar.. jadda