torsdag 29. januar 2009

Bergenske ord og utrykk



Er du glad i dialekt eller syns det er artig og høre på andre snakke som har annen dialekt enn deg? Det syns iallefall jeg. Jeg må alltid herme etter andre når de snakker, iallefall østlendinger og sørlendinger. Syns de har så mange morsomme og teite ord. Lagt merke til at østlendingene som ofteste sier 'ass' i nesten hver setning? Og bergenserene sier 'og så sa han/eg og så gjorde han/eg og så og så og så' eller 'ikkje sant' ?

Hvis du vil kan du jo prøve og utale disse ordene med bergensk dialekt bare for morro skyld eller sjekke om de ligner på ord du bruker til vanlig? Er litt blanding av bergensk og stril (jeg er stril så er en del ord i listen nedenfor jeg bruker mye til vanlig hehe)

Har skrevet et lignende innlegg før med andre ord så vi kan jo kalle dette del 2.


Rævadilter - en som dilter etter andre
Molefonken - furten, sur
Slit'an med - gratulerer med
Trøe - gardintrapp
Gå te pisis - gå i stykker
Breleunge - bortskjemt unge
Kjitle - kile
Kjusa deg - 'så heldig du er!'
Kjøss - kyss
Tedess - intill da
Gnitapong - gjerrigkar
Renne - ake på kjelke
Løgen - rar
Klesse - dra til
Dotte - har falt
Snaie - være nesten borti
Flais - hårsveis (mest om gutter)
Fonkendes ny - helt ny
Forlotte - forlatt
Fyke - skynde seg av sted
Gaule - skrike
Tidig - morsom
Gje deg - gi deg
'Kjæææft' - hold kjeft
Undikken - underbuksen
Beliter/'eg beliter meg ikkje' - jeg gir meg ikke (ofte brukt når man er ute og leker)
Disse/dissestativ - huske/huskestativ
Hin dagen - for noen dager siden
Håvve - hodet
Hue - lue
Boss/bosspann - søppel/søppelspann
Jatte med - snakke med/ snakke likegyldig med noen
Hi sio - andre siden
Daffe - slenge rundt, går rundt og ikke gjøre noen ting



44 kommentarer:

K(ristine) A(malie ) sa...

Halvt bergenser, så er bare moro å sitte her og uttale molefonken for meg selv ^^ Strømpik, undik, leipik (leppestift :P)... Herlig :D

PS: Har en konkurranse på bloggen min for tiden, why not check it out? :)

Hanne sa...

Dialekter er fascinerende! Jeg snakker egentlig dialekt, etterskom jeg kommer fra ei bygd i Hedmark. Men har bodd i Oslo og Bærum i flere år nå, så dialekten har blitt utvasket. Men med en gang jeg kommer hjem så snakker jeg dialekt igjen;)

Benedicte sa...

gikk barne og ungdom selv.. men droppet det hele praksis greiene og tok heller påbygg!
Er ikke lett det der med utdanningen.. man blir ikke helt klok på det føler jeg:)

Anonym sa...

Så morsomt! Gleder meg til å høre:D

Unknown sa...

Kjenner igjen mange av disse ordene da...en del av dem brukes også i Østfold :)

Janne Natalie sa...

Vittig^^

Jeg har ingen dialekt egentlig. Er oppvokst i kr.sand, men har en mor fra Skien og far fra Harstad.
Snakker sørlandsk uten skarre-r

Saha Carter sa...

Haha ja de fleste tror det bare fordi jeg bor på østlandet, men har jo bodd i bergen i 14 år så :-) hehe!

Cecilie sa...

Jeg syns det er moro med dialekter, og her lærte jeg ganske mye nytt, gitt!

Tina sa...

Haha, morsomt. Masse jeg aldri hadde hørt før. :P

Beate sa...

Mye som jeg kjenner til i allefall. Og litt annet som var litt, nytt. Men, jeg elsker dialekter, og den bergenske er virkelig ikke noe unntak. Takk for kommentar på bloggen min forresten! :)

Mammabenti sa...

er fra nordland og vi bruker jo mange av de samme ordene som er skrevet der:D morro

Anonym sa...

sv: Konkurranser er veldig gøy : D

victoria sa...

Jeg har forelsket meg i nordlendinger og bergensere. Mmm, herlig!

Anonym sa...

Bodd i bergen hele livet og har ikke hørt alle eller bruker ikke alle, omg!:O

Ariella sa...

Å, jeg har alltid synes dialekter er kjempespennende!

Mange av de ordene bruker vi her også, f. eks. jatte med, disse, hue, boss, gaule, dotte...

Maria Helene Nilsen sa...

Haha, så morro - MYE jeg ikke kunne :p

Anonym sa...

haha sitter her og ler :p

Marthe sa...

hehe, artig! vi har mange ord og uttrykk her i nord som ingen har hørt før! artig å lese:D ser det er mange av ordene der vi bruker her også:P mm, man kan jo spise b-vitaminer, så tror jeg skal kjøre på med det;)

Anonym sa...

Det kommer an på hvilken dialekt det er:p

Anonym sa...

Jeg er nok en av "ass" storbrukerne. Det kommer automatisk, haha. Jeg elsker bergen dialekta, den er så fin :)

Caroline sa...

Jeg elsker dialekter. Er fra Sørlandet, og vi bruker noen av de samme ordene ;D

Oda sa...

Hallo :)

Tusen takk for kommentar på bloggen min :)

Klem:)

Malin Cecilia sa...

Når jeg prater med venner skriver jeg som oftes på dialekt, men ellers liker jeg å skrive på bokmål fordi jeg rett og slett syns det blir mer oversiktelig og fint :-)

Tonje Holm sa...

SV: I know :-D

Jeanette sa...

Mange kjente ord der ja:) Nå savner jeg Bergen! Rævadilter kommer fra at de som går bakerst i buekorpsene ble/blir kalt det!

Jeanette sa...

Dialekter er morsomt :)

Anonym sa...

elsker bergen dialekta

Helene sa...

Jeg elsker bergensk <3

silje sa...

gaule og gje deg er sier man mye her jeg kommer fra. Den øverste var litt morsom:)

Anne Marthe sa...

Oi, det var mye rart :)

Malin sa...

mye som lignet dialekta vår, selv kommer jeg fra trønderlag.

Camilla sa...

haha, alltid artig med dialekter:D

Renate Iselin sa...

Uff, jeg brukte 'ass' i hver eneste setning før :p Glad jeg ble kvitt den vanen der, men det var ikke lett altså. Hehe

AlexandraEi sa...

Vi i sandnes gjør likt som de i bergen;)

Elin sa...

Fin header : D
Snakker sånn drammens jeg x]

Ingrid Marie sa...

så morro!:)

Anonym sa...

Hehe, har en del brae ord og utrykk ja!=P

Christina sa...

SÅ MORSOMT INNLEGG:) hehehe.. Jeg er forelsket i alle mennesker som er fra Kristiansand jeg :) Fordi de prater så fint.

Frk.Jakobsen sa...

Hehe, alltid artig med dialekter. Selv liker jeg best bokmål, men jeg er i fra Finnmark og vi bruker mange av de ordene som dere vist bruker :p
Artig å se.

therese kristina sa...

Eg seie mange av orda sjøl :p

Anonym sa...

Haha, TYPISK Loddefjord dette :P

Anonym sa...

Haha, TYPISK Loddefjord dette :P

Anonym sa...

SV: Ja, det er sant :)

Renate sa...

Jeg bruker også mange av disse ordene/uttrykkene til vanlig :)