
Er du glad i dialekt eller syns det er artig og høre på andre snakke som har annen dialekt enn deg? Det syns iallefall jeg. Jeg må alltid herme etter andre når de snakker, iallefall østlendinger og sørlendinger. Syns de har så mange morsomme og teite ord. Lagt merke til at østlendingene som ofteste sier 'ass' i nesten hver setning? Og bergenserene sier 'og så sa han/eg og så gjorde han/eg og så og så og så' eller 'ikkje sant' ?
Hvis du vil kan du jo prøve og utale disse ordene med bergensk dialekt bare for morro skyld eller sjekke om de ligner på ord du bruker til vanlig? Er litt blanding av bergensk og stril (jeg er stril så er en del ord i listen nedenfor jeg bruker mye til vanlig hehe)
Har skrevet et lignende innlegg før med andre ord så vi kan jo kalle dette del 2.
Rævadilter - en som dilter etter andre
Molefonken - furten, sur
Slit'an med - gratulerer med
Trøe - gardintrapp
Gå te pisis - gå i stykker
Breleunge - bortskjemt unge
Kjitle - kile
Kjusa deg - 'så heldig du er!'
Kjøss - kyss
Tedess - intill da
Gnitapong - gjerrigkar
Renne - ake på kjelke
Løgen - rar
Klesse - dra til
Dotte - har falt
Snaie - være nesten borti
Flais - hårsveis (mest om gutter)
Fonkendes ny - helt ny
Forlotte - forlatt
Fyke - skynde seg av sted
Gaule - skrike
Tidig - morsom
Gje deg - gi deg
'Kjæææft' - hold kjeft
Undikken - underbuksen
Beliter/'eg beliter meg ikkje' - jeg gir meg ikke (ofte brukt når man er ute og leker)
Disse/dissestativ - huske/huskestativ
Hin dagen - for noen dager siden
Håvve - hodet
Hue - lue
Boss/bosspann - søppel/søppelspann
Jatte med - snakke med/ snakke likegyldig med noen
Hi sio - andre siden
Daffe - slenge rundt, går rundt og ikke gjøre noen ting


44 kommentarer:
Halvt bergenser, så er bare moro å sitte her og uttale molefonken for meg selv ^^ Strømpik, undik, leipik (leppestift :P)... Herlig :D
PS: Har en konkurranse på bloggen min for tiden, why not check it out? :)
Dialekter er fascinerende! Jeg snakker egentlig dialekt, etterskom jeg kommer fra ei bygd i Hedmark. Men har bodd i Oslo og Bærum i flere år nå, så dialekten har blitt utvasket. Men med en gang jeg kommer hjem så snakker jeg dialekt igjen;)
gikk barne og ungdom selv.. men droppet det hele praksis greiene og tok heller påbygg!
Er ikke lett det der med utdanningen.. man blir ikke helt klok på det føler jeg:)
Så morsomt! Gleder meg til å høre:D
Kjenner igjen mange av disse ordene da...en del av dem brukes også i Østfold :)
Vittig^^
Jeg har ingen dialekt egentlig. Er oppvokst i kr.sand, men har en mor fra Skien og far fra Harstad.
Snakker sørlandsk uten skarre-r
Haha ja de fleste tror det bare fordi jeg bor på østlandet, men har jo bodd i bergen i 14 år så :-) hehe!
Jeg syns det er moro med dialekter, og her lærte jeg ganske mye nytt, gitt!
Haha, morsomt. Masse jeg aldri hadde hørt før. :P
Mye som jeg kjenner til i allefall. Og litt annet som var litt, nytt. Men, jeg elsker dialekter, og den bergenske er virkelig ikke noe unntak. Takk for kommentar på bloggen min forresten! :)
er fra nordland og vi bruker jo mange av de samme ordene som er skrevet der:D morro
sv: Konkurranser er veldig gøy : D
Jeg har forelsket meg i nordlendinger og bergensere. Mmm, herlig!
Bodd i bergen hele livet og har ikke hørt alle eller bruker ikke alle, omg!:O
Å, jeg har alltid synes dialekter er kjempespennende!
Mange av de ordene bruker vi her også, f. eks. jatte med, disse, hue, boss, gaule, dotte...
Haha, så morro - MYE jeg ikke kunne :p
haha sitter her og ler :p
hehe, artig! vi har mange ord og uttrykk her i nord som ingen har hørt før! artig å lese:D ser det er mange av ordene der vi bruker her også:P mm, man kan jo spise b-vitaminer, så tror jeg skal kjøre på med det;)
Det kommer an på hvilken dialekt det er:p
Jeg er nok en av "ass" storbrukerne. Det kommer automatisk, haha. Jeg elsker bergen dialekta, den er så fin :)
Jeg elsker dialekter. Er fra Sørlandet, og vi bruker noen av de samme ordene ;D
Hallo :)
Tusen takk for kommentar på bloggen min :)
Klem:)
Når jeg prater med venner skriver jeg som oftes på dialekt, men ellers liker jeg å skrive på bokmål fordi jeg rett og slett syns det blir mer oversiktelig og fint :-)
SV: I know :-D
Mange kjente ord der ja:) Nå savner jeg Bergen! Rævadilter kommer fra at de som går bakerst i buekorpsene ble/blir kalt det!
Dialekter er morsomt :)
elsker bergen dialekta
Jeg elsker bergensk <3
gaule og gje deg er sier man mye her jeg kommer fra. Den øverste var litt morsom:)
Oi, det var mye rart :)
mye som lignet dialekta vår, selv kommer jeg fra trønderlag.
haha, alltid artig med dialekter:D
Uff, jeg brukte 'ass' i hver eneste setning før :p Glad jeg ble kvitt den vanen der, men det var ikke lett altså. Hehe
Vi i sandnes gjør likt som de i bergen;)
Fin header : D
Snakker sånn drammens jeg x]
så morro!:)
Hehe, har en del brae ord og utrykk ja!=P
SÅ MORSOMT INNLEGG:) hehehe.. Jeg er forelsket i alle mennesker som er fra Kristiansand jeg :) Fordi de prater så fint.
Hehe, alltid artig med dialekter. Selv liker jeg best bokmål, men jeg er i fra Finnmark og vi bruker mange av de ordene som dere vist bruker :p
Artig å se.
Eg seie mange av orda sjøl :p
Haha, TYPISK Loddefjord dette :P
Haha, TYPISK Loddefjord dette :P
SV: Ja, det er sant :)
Jeg bruker også mange av disse ordene/uttrykkene til vanlig :)
Legg inn en kommentar